لوگو

نهاد ریاست جمهوری


دولت دانا

تاریخچه دولت الکترونیک در ایران

همگام با رشد علم یکی از اعجاز بشری همپا با علم ژنتیک و نانوتکنولوژی، فناوری اطلاعات است که تغییرقابل توجهی در جوامع بوجود آورده که یکی از این تغییرات که توانسته انقلاب بسیار مهمی ‌در ارائه خدمات به مردم به صورت الکترونیکی ایجاد کند طرحی است که تحت عنوان دولت الکترونیک یا دولت دیجیتالی تعریف می‌شود و به استفاده دولت‌ها از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات بین مردم، سازمان‌ها، بازار و ارکان دیگر دولتی گفته می‌شود.
دولت الکترونیک ممکن است توسط قوه مقننه، قوه قضائیه یا قوه مجریه به کار برده شود تا بهره وری داخلی را بهبود بخشد، خدمات عمومی را ارائه دهد یا روندهای دولتی مردم گرا را برای مردم فراهم کند. با اینکه پژوهش ها نشان می دهد که دولت الکترونیک در ایران در سال های انتهایی ریاست جمهوری سید محمد خاتمی خیلی جدی گرفته شد، اما در سال های بعدی طرح های راهبردی تا حدی کنار گذاشته شدند.
هم اکنون کشورهای مختلف جهان برآنند تا با پیاده سازی ساختارهای الکترونیکی گامی‌در جهت جامعه الکترونیکی بردارند که براین اساس تعاریف متفاوتی به جهت پویایی فناوری اطلاعات و ارتباطات، از دولت الکترونیک ارائه می‌شود که هر یک به جنبه‌ها و بعد خاصی از مفهوم دولت الکترونیک می‌پردازد که همین امر مانع از تعریفی واحد که در برگیرنده تمامی‌ابعاد آن باشد می‌شود.
با این حال در دسترس بودن دولت برای شهروندان در ۲۴ ساعت و هفت روز هفته برای ارائه خدمات ارتباطی تمامی‌نهادهای دولتی با مردم از طریق بسترهای مناسب مخابراتی و اینترنت، استفاده از فناوری دیجیتال در نهادهای دولتی، استفاده از فناوری دیجیتال در جهت کاهش هزینه خدمات دولتی در واقع تعاریفی است که می‌توان برای دولت الکترونیک برشمرد.
دولت الکترونیک نه تنها با کاهش مشکلات بروکراتیک، راه و رسمی‌جدید در عرصه ارتباطات بین دولت و شهروندان در جهت رفع احتیاجات آنها است بلکه راه و روشی جدید برای اداره حکومت‌ها است و برای همگام شدن با جامعه جهانی هیچ گریزی از آن نیست.
سایت دولت دانا وابسته به نهاد ریاست جمهوری قدرت گرفته از سیستم پورتال ساز سیگما است. این پورتال ساز دارای قابلیت های بسیار زیادی می باشد

وب سایت: http://smart.gov.ir
کلمات کليدي
پورتال دولت دانا, دولت دانا, سایت دولت دانا, وب سایت دولت دانا, پورتال سازمانی, پرتال سازمانی, شرکت طراحی پورتال, خدمات پورتال
لوگو سیگما

شرکت توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات سیگما برترین مجری و ارائه دهنده ابزارهای ایجاد و راه اندازی پرتال های سازمانی، خدمات الکترونیکی امن، خدمات رایانش ابری، دسترس پذیری (WCAG) و خدمات مشاوره دولت الکترونیک به سازمانها و شرکتها میباشد.

1401© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات سیگما میباشد.